Svearna är scoutgruppen  för dig som går i 4:an och 5:an. Vi håller till i scoutlokalen på Högalidsgatan 33. Naturligtvis utnyttjar vi närheten till Långholmen också.

Svearnas kalender

Kalendern som visar när mötena är och var man träffas finns här.

Våra möten

Sommar, höst, vinter och vår försöker vi vara ute så mycket som möjligt.

Vi lagar mat på stormkök, lär oss göra upp eld, värnar om miljön och övar på samarbete i patrullerna. Oömma kläder är alltid att föredra. Många aktiviteter innebär att vi sitter på marken. Bra med överdragsbyxor eller långkallingar, mössa, vantar och varma skor när det är kallt. Solskydd kan vara bra framåt våren och försommaren. Med bra kläder blir det hela roligare.

Mobiltelefon får man ha med sig och oftast använder vi vårt mobildagis under själva mötet.

Det blir minst en hajk, förutom kårgemensamma hajker, per termin och då brukar vi vara i vår scoutstuga Bygget i Tyresta.

Svearnas rop

Sveafölje har vi här,
framåt, bakåt, var det bär.
-Vad?
Fart och kläm och stil och pli!
-Vilka?
Scouterna med ruter i
Scouterna som ryter i
Svearna!