Ledarhajk 28/8 i vår scoutstuga i Tyresta

22 augusti, 2021 av JERKER HELLSTRÖM

Var när hur?

Hej alla erfarna och nykomna ledare i Södermalms scoutkår, Svartfötter, och andra intresserade och engagerade. Som jag hoppas att de flesta av er vet kommer vi i år att starta hösten med en ”ledarhajk” i vår scoutstuga Bygget den 28-29 augusti. ALLA är inbjudna och välkomna även du som inte är så aktiv längre, men är sugen på en helg i skogen med scoutvänner.

Vi träffas på lördag morgon kl. 9.15 på Gullmarsplan vid hållplatsen för buss 807 (bussen avgår något senare) och är tillbaka på samma plats 13:48 på söndagen.

Vi kommer ägna lördagen åt att lära känna varandra och vår scoutkår, prata om vad vi vill och prova på olika scoutaktiviteter (och såklart laga och äta god mat!).  På söndagen planerar varje avdelnings ledarteam höstens program – och för er som ej är ledare på avdelning finns möjlighet att planera andra spännande aktiviteter och åtaganden ni vill engagera er i eller hjälpa till med något annat.

Bra att ta med sig

För er som ej varit på Bygget tidigare ligger stugan i Tyresta naturreservat, och har varken el eller vatten, utan gasspis, pump och torrdass. Det finns tre rum och tre småstugor med sängar. Så i din personliga packning behöver du ta med en sovsäck (eller lakan och filt om du inte har en sovsäck). Dessutom behöver du varma kläder för kvällen, regnkläder om det regnar, bra skor, ev. ombyte om du önskar och tandborste etc. En ficklampa kan också vara bra att ha. Mat och allt vi behöver för att laga och äta finns på plats. Packa i ryggsäck för det är ca 2 km promenad från bussen.

Anmälan

Om du inte har möjlighet att vara med hela helgen så blir vi glada om du är med den tid du kan. I anmälan kan du ange vilka tider du kommer, och om du behöver hjälp med resor och att hitta så återkommer vi. Det är också helt OK att ta med barn och/eller andra familjemedlemmar.

Trygga Möten

Webbutbildningen Trygga Möten är obligatorisk för alla ledare i scouterna som är över 18 år (och dessutom en bra kurs!). Du bör ha gått den innan du kommer ut på ledarhajken och absolut senast när terminen startar. Du hittar kursen här: https://tryggamoten.scout.se/ och loggar in med samma uppgifter som i vårt medlemsregister scoutnet (om det är första gången: använd ditt email och säg att du glömt lösenord så skickas det). För att kunna gå kursen måste du vara medlem i scouterna –  är du inte det se nedan.

Information och anmälan

Har du några funderingar inför övernattningen – tveka ej att höra av dig till mig:

Mia.lindskog@gmail.com eller på 0703 173272

Och anmäl dig så snart som möjligt men senast den 24 augusti här:  https://forms.gle/iHZpsHqzhrkFYYoR8

Alltid fest på söder – Vi ses den 28 augusti!

/Mia