Sjöfåglarna vinner sjöscoutseglingarna i Kungsängen

15 oktober, 2013 av maxsahlstrom

Sjöscoutseglingarna i Kungsängen överträffade alla förväntningar och blev långsammare, snabbare och längre än vi någonsin trodde.

Seglingen dit, fredag kväll, blev lång. Efter motorproblem fick vi segla i månskenet (det är rätt gissat, månsken ger inte mycket fart för en segelbåt) och kom fram när första glaset slogs för dagvakten. Tälten sattes upp på bryggan och alla sov inom fem minuter.

DSC_0324

Under lördagen kryllade det av segel och våra båtar seglades i fyra starter var. Riktigt roligt och lärorikt eftersom det var en ny upplevelse för de flesta av oss.

På kvällen bjöds en delikat regattamiddag med fest men Södermalmarna kröp till kojs direkt efter att desserten slickats av tallriken.

På söndagen seglades två heat till och efter prisutdelning så gick seglingen hem i förliga vindar: 3,5 timme jämfört med fredagens 11 timmar på samma sträcka.

Mustangerna startade i Avantiklassen trots att de är lite snabbare. Men när våra scouter seglade så bra att Fesztbåten och Parteybåten låg etta och tvåa så fick man instifta en ny klass för Mustang för att duktiga Avantiseglare skulle ha en chans. I SRS-klassen kom Södermalm tvåa med H-båten Lowa. Totalt bärjade södermalm det stora vandringspriset som snart sätts upp i lokalen.

DSC_0803